Rozmowa to dialog. Dialog to wymiana zdań pomiędzy, co najmniej dwoma osobami. Kwestia, zwłaszcza w biznesie, bardzo istotna. Łatwo jest zachować zasadę dialogu, kiedy rozmawia się w języku ojczystym.

Co jednak, kiedy trzeba taką rozmowę biznesową prowadzić w języku obcym, a pojawia się nieodparte wrażenie, że główny wątek został daleko w tyle?

1. Bądź świadomy celu rozmowy i prowadź ją w tym kierunku
Jeśli czujesz, że rozmowa zaczyna odbiegać od głównego tematu, natychmiast reaguj.  Zadaj pytanie np. Co chcielibyśmy osiągnąć poprzez nasze spotkanie? Niech skłoni ono rozmówców do refleksji i pozwoli im skupić myśli na centralnym temacie.

2.Mów powoli i wyraźnie
Badania wskazują, że osoby, które mówią wolniej sprawiają wrażenie pewniejszych siebie i godnych zaufania. Spraw, aby ludzie, do których mówisz poczekali na Twoją wypowiedź, dzięki czemu pokażesz, że jesteś odpowiedzialny za sytuację, a oni dzięki temu zabiegowi sfokusują się na Twoją wypowiedź.

3. Używaj języka ciała
Siedź spokojnie i prosto, nie wierć się, opanuj nerwowe tiki. Dodaj do mowy odpowiednią gestykulację, która będzie podkreślała wypowiadane przez Ciebie słowa.

4. Słuchaj uważnie
Przejęcie kontroli nad rozmową nie jest możliwe, jeśli nie wiesz, co mówili Twoim przedmówcy.

5. Wiedz dokładnie, o czym chcesz mówić, a jakich tematów wolisz unikać
Opowiadaj o tym, w czym czujesz się pewnie. Jeśli trafi się temat, którego nie chcesz poruszać, po prostu o tym powiedz.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.